Saturday, July 9, 2011

merah kuning....

9hb july menjadi titik tolak kepada satu sejarah terbaru yang akan memberi satu senario baru dalam dunia politik Malaysia. Apa yang menarik ialah pendekatan yang diambil oleh penyokong sesuatu perhimpunan haram. Mula sekali perlu diingatkan apakah tujuan sebenar yang ingin ditonjolkan dari demonstrasi yang ingin dijalankan di jalan-jalan raya di ibu kota.
Sebenarnya jika di lihat kepada para penganjur yang ingin menjayakan program ini tidak lai dan tidak bukan ialah ingin menkucar-kacir kan negara yang setakat aman. Jika kita melahat secara terperinci apakah tujuan, maka sebagai orang yang waras kita tidak akan terjumpa akan jawapan.
Apa yang menarik ialah fitna yang dilemparkan kepada SPR adalah tidak berasas kerana proses itu kini telah banyak ditambah baikkan. Jika dibaca terhadap apa yang dikehendaki oleh bersih tidak berasas langsung.
Pada 31 Mei dahulu pernah berlaku satu perbincangan di mana ketua pemuda dari parti politik ini berkata mereka ini memperjuangkan agama Islam dan menolak fitnah. Pada pandangan saya perkara itu perlu ditonjolkan dengan mana ahli parti politik berkenaan perlu tarik diri, ini adalah kerana perkara ini adalah fitna semata-mata. Jika dilihat kepada perolehan kerusi pembangkang pada pilihanraya lepas mereka secara bangga memenangi banyak kerusi di parliment dan juga mentadbir negeri -negeri yang belum pernah mereka kecapi dahulu. Apa lagi mahu dituntut jika ini tidak lagi dipanggil sebagai demokrasi. Sebenarnya apa yang ingin dilakukan ialah publisiti murahan oleh pengerusi perhimpunan orang kuning ini(bukan Digi). maklumlah orang ini makin dilupakan.
Satu lagi perkara bermain di pemikiran kenapakah baru sekarang mahu dilakukan perhimpunan ini, tidakkah ia perlu dilakukan bila masa selepas pilihan raya tahun 2008 dahulu. Sebagai orang yang amat cintakan keamanan, maka memang wajiblah orang Malaysia membantah perhimpunan ini kerana perkara ini tiada asas yang kukuh. Malah perhimpunan ini hanya menyusahkan rakyat awam,seperti sekatan jalan raya yang akan melambatkan perjalanan seseorang, sekatan ini perlu dilakukan atas dasar keselamatan negara. Rakyat susah untuk bergerak kemana-mana.
Banyak perkara lagi yang ingin orang kuning ini mahu di ketengahkan, tapi banyak tidak perlu dilayan kerana itu hanya menbuang masa. Cara berarak dijalanraya merupakan cara yang salah malah tidak di benarkan di dalam Islam kerana ia menganggu orang awam, jika Islam tidak membenarkan kita solat di tengah laluan apa lagi jika menghalang perjalanan orang lain di atas jalan raya....pikir-pikirkan lah

No comments: