Saturday, July 17, 2010

Bahasa Malaysia, belajarlah....


Setelah sekian lama saya tidak menulis blog, mungkin disebabkan banyak menonton 'world cup'. Apa yang saya tertarik untuk menulis adalah kerana saya ada terbaca dalam surat kabar hari ini bahawa penguasaan bahasa melayu dari orang cina am nya tidak begitu memberangsangkan. Perkara ini boleh dikuatkan lagi jika kita pergi ke sekolah jenis kebangsaan atau sekolah harian lain.
Seperti yang kita sedia maklum bahasa kebangsaan Malaysia ialah bahasa melayu, bahasa ini perlu dikuasai walau apa bangsa sekalipun jika orang demikian mahu digelar sebagai rakyat Malaysia. Untuk memartabatkan bahasa kebangsaan kita, tindakan tegas perlulah dikenakan kepada orang yang tidak boleh berbahasa melayu. Ini seperti sindiran kepada kerajaan kerana apabila mahu sesuau membuat tuntutan macam-macam dan tidak masuk akal, tetapi apabila mahu satukan bahasa kebangsaan kita, orang itu jugalah yang menentang. Jika kita lihat di France, England dan German rakyat sana semua boleh bertutur bahasa kebangsaan mereka. Apa yang membinggungkan ialah adakah sampai maksud sebenar intipati kerajaan kepada mereka dan yang melucukan saya ialah pendatang asing boleh bertutur bahasa melayu lebih baik dari rakyat negara ini, khasnya orang cina yang mana kebanyakkan mereka menguasai bahasa melayu dengan lemah sekali. Mereka seolah-olah tidak ambil peduli bahasa Malaysia. Adakah mereka ini tidak bersyukur tinggal di Malaysia?
Persoalan itu hanya mereka saja yang boleh jawab. Bahasa ialah perkataan yang membolehkan seseorang itu menerima dan memberi maklum balas. Jika tidak boleh menguasai bahasa maka itulah yang terjadi di sebuah sekolah di Perak. Cikgu kaunseling tidak boleh mengenalpasti masalah sebenar mereka ini. Malah bukan sahaja disekolah berkenaan tapi juga kebanyakkan sekolah di Malaysia.
Apa yang cuba disampaikan ialah bahasa boleh menyatupadukan rakyat dan membolehkan sesuatu disampaikan secara terus dan diterima oleh pendengar. Ada juga persoalan yang ingin dilontarkan ialah adakah orang yang tidak boleh bertutur bahasa melayu ini tidak berkualiti(bodoh) dari pendatang asing yang boleh bertutur hanya selepas 3 bulan tinggal di Malaysia?.....

No comments: