Tuesday, March 2, 2010

Keahlian parti politik di Malaysia

Setelah lama saya tidak berkongsi pendapat saya bersama semua, kali ini saya terpanggil untuk memberi sepatah dua kata untuk kita berfikir sejenak. Perkara yang sedang berlaku dalam arena politik sekarang bukanlah perkara yang mengejutkan apabila si polan ini dan itu melompat parti dari pembangkang ke BN, (kesian melihat Anwar yang memperkenalkan rancangan lompat parti ini akhirnya makan diri sendiri) tetapi apa yang membuat orang yang biasa seperti saya ini muskil ialah kenapa dan bagaimana seorang yang berprofile tinggi dalam pembangkang (pernah menjadi tim. 1 CM p.p) dapat diterima dengan mudah menjadi seorang warga parti terbesar di Malaysia?
Adakah mereka masih tidak sedar sokongan parti ini ialah daripada mereka yang belum menjadi ahli? Untuk menjadi ahli parti ini mengambil masa yang lama kenapa ini berlaku dan bagaimana seorang ini begitu cepat menjadi ahli? Saya juga mengambil masa yang lama untuk diterima menjadi ahli. Perkara ini perlu dilakukan sesuatu kerana rakyat akan mempersoalkan kaedah yang digunakan untuk menerima menjadi ahli parti terbesar diMalaysia ini.
Sebelum terlambat disarankan supaya dahulukan yang mana memohon dahulu didahulukan keahliannya, tidak kira siapa pun proses ini perlu mengikut langkah2 yang telah dirangka dahulu. Sokongan akar umbi amat penting jika ingin menang pada masa hadapan.
Kepada orang yang melaksanakan tugas menerima ahli mereka perlu mengkaji dan perlu membuat 'cooling period' untuk warga lompat parti ini kerana jika ini berterusan maka masa hadapan org lain akan sesuka hati lompat sana sini dan kembali ke parti terbesar kerajaan sekarang ini, semangat untuk parti tidak pernah pudar dalam diri saya disebabkan itu saya rasa perkara ini jika tidak dikaji dengan berhati2, satu hari nanti mereka ini akan menjadi duri dalam daging. konsep 1st come 1st serve perlu dilaksanakan dengan jayanya supaya kita dapat menjadi contoh kepada yang lain.

3 comments:

Anonymous said...

saya sgt bersetuju dgn pendapat yg diberikan berkenaan dgn 'cooling period'. xdelah sesedap rase je nk lompat sane sini...biar pikir masak2 dulu...lg bagus kalau keahlian dalam parti nih fixkn cume boleh daftar 2 kali jer.. ni kuar masuk kuar masuk...ingat Mall ker.

··¤(`×[¤SUNYI SEPI¤]×´)¤·· said...

tp bnda lompat2 nie mngkin baik utk sesetengah pihak la...
sbabny mungkin parti sblom nie x memberi jwtan,sokongan atau keperluan ahli parti...
ini harus diamik kira oleh seseorang yg mnjadi keua parti...jd tdk bley mnylhkn pihak yg "lompat2" laa

Al-Manar said...

anwar mau pasang spy dlm umno la tu bro....dia ada strategi tu.....strategi jadi/tidak, tak tau la bro......bkn ceredik sangat mamat seorg tu......