Tuesday, August 30, 2016

Kemerdekaan Ku.

Di masa kini laungan kemerdekaan makin kuat dilaungkan,tetapi apakah Merdeka yang dahulu itu masih kedengaran sehingga kini. Apakah maksud kemerdekaan pada zaman sekarang. Di kala ini rakyat Malaysia yang dikatakan lebih matang itu sepatutnya mempunyai jatidiri yang begitu kukuh dan perlu kental apabila bertutur dan berfikir.
Permohonan atau desakan yang tidak tahu mana datang nya sumber itu perlulah dikaji dengan lebih berhati-hati. Zaman ini yang mana menguji pemahaman orang muda terhadap struktur Malaysia itu sendiri makin merosot dimanakah silapnya. Perasaan hormat telah makin pudar. Cetek pemahaman mereka terhadap negara tercinta ini. Melayu asalnya satu sekarang berpecah hingga 5.
Kita orang muda perlulah jangan mudah tergadai mengikut politik yang tidak tahu mana arah tuju. Emosi yang begiru rapuh dan terikut ini merupakan cara pemikiran bukan kita. Ketahuilah bahawa kita orang Malaysia ini mempunyai pemikiran tersendiri dan boleh menyelesaikan masalah dengan permuafakat bersama. Dari zaman sebelum merdeka yang mana kita perlolehi kemerdekaan kita merupakan sesuatu yang unik jika dibandingkan dengan negara jiran-jiran yang lain sehinggalah krisis ekonomi pada 1997 kita mempunyai kaedah yang tersendiri. Apakah dengan segala semua sejarah kita maka sekarang kita mahu beralih arah pandangan kita kepada orang-orang yang hanya mahukan negara kita porak peranda. Negara tercinta ini masih jauh perjalannya, bukalah mata dan luaskan jiwa untuk melihat dengan tenang apa yang negara kita kecapi, hanya dengan itu sahaja kita dapat melihat semua yang sedang berlaku dengan lebih jelas.
Selamat Hari Merdeka Tanah Melayu ku ini, Tanah Air Malaysia yang ke-59.

No comments: