Monday, March 26, 2012

Harga rumah di Pulau...

Terbaru saya ada terbaca tentang harga perumahan di negeri Pulau Pinang, khususnya di pulau yang dikatakan harganya terlalu mahal sekarang ini. Imbau kembali keadaan di dalam pulau 10 tahun dahulu dimana boleh dikatakan penduduk di pulau dapat membeli rumah untuk diduduki tidak kira apa bangsa sekali pun. Keadaan sekarang setelah di tadbir pembangkang nampaknya penduduk asal di pulau perlu mencari rumah di negeri berhampiran atau di Seberang Jaya. Yang malangnya disini ialah warga melayu di pulau yang dahulunya penduduk asal di negeri itu terpaksa keluar dari pulau dan menetap di Seberang. Kenapa ini berlaku?
Saya terbaca satu artikel di dalam Utusan yang bertajuk 'kisah sedih rumah kos rendah Tanjung' yang menceritakan tentang rakyat Singapura khasnya warga cina Singapura ramai yang membeli rumah di Pulau Pinang khasnya di dalam pulau. Ini sesuatu perkara yang membimbangkan kerana takut-takut ada udang di sebalik batu. Apabila perkara ini berlaku warga pulau tidak dapat membeli rumah idaman mereka kerana di khabarkan bahawa harga rumah naik mendadak tiap tahun.
Apa yang kerajaan pembangkang lakukan terhadap perkara ini? Bukan sahaja melayu yang mengeluh tetapi cina dan india juga mengeluh terhadap perkara ini. Kerajaan negeri sepatutnya memantau keadaan ini dengan serius kerana jika benar rakyat luar dapat membeli tanah di pulau dengan mudah maka tidak lama lagi pulau itu mungkin dipenuhi dengan muka-muka orang asing. Kuota perlu untuk perkara ini. Rakyat Malaysia perlu di utamakan sebelum di jual ke orang asing, barulah nampak macam jaga kepentingan rakyat yelah macam selalu yang di war-warkan oleh parti pembangkang di Pulau Pinang. Jangan sampai rakyat pulau kena merempat baru nak buat kerja dan fikirkan apa nak buat, buat sekarang.
Rasanya sampai sini dulu entry kali ini, saya rasa kesihan terhadap warga pulau...

No comments: