Tuesday, March 13, 2012

cakap tidak serupa bikin..

Tertarik dengan situasi politik yang sedang melanda Malaysia sekarang ini, Menteri letak jawatan, Exco kena pecat dan taburan janji manis pembangkang. Apa yang menarik ialah tentang janji pembangkang, bukan sebab yang lain itu tidak menarik tetapi ada yang belum selesai kes nya dan ada yang tenga buat roadshow menceritakan sikap sebenar pembangkang, hmm biarlah orang yang lebi arif bercakap pasal itu.
Tetapi hari ini mahu bercakap tentang janji manis pembangkang, kerap kali berkunjung ke Pulau Pinang dan apabila menggunakan perhidmatan laluan Express iaitu BORR yang serupa di dalam Pulau iaitu PORR. Tetapi yang bezanya ialah BORR perlu bayar tol dan PORR tidak perlu bayar tol.
Terfikir sebentar adakah BORR ini tidak boleh di berikan percuma seperti PORR? KEnapa setelah DAP mengambil negeri tersebut masih ada lagi tol di sana? timbul satu persoalan, betulkah mereka ini sedang menguruskan negeri dengan baik? atau ini adalah sandiwara politik. Pernah terdengar dahulu bahawa PR mahukan tol di mansuhkan dan di berikan secara percuma, tergelak seketika apabila memikirkan pekara itu. Apa yang melucukan ialah kenapa melihat benda yang belum boleh lakukan? benda yang depan mata tidak dapat diselesaikan janganlah harap benda lain.
Tetapi fikirlah kenapa PORR dan BORR berbeza? jangan bagi alasan ia adalah dibawah kerajaan pusat, itu dah lapok. Tol jambatan Pulau Pinang pun tidak dapat di kurangkan,jangan kata hapuskan.Kurangkan pun belum tentu boleh. Dalam hal ini perlu dijelskan kenapa ia berbeza. Adakah ia disebabkan oleh faktor lain yang melbatkan komposisi kaum yang tinggal disekeliling Expressway itu? atau ada sebab konkrit yang lain.

No comments: