Saturday, March 6, 2010

Bahasa Melayu

Perkara yang membanggakan telah berlaku dimana sekarang ini ramai orang asing mengambil bahagian dalam pertandingan piala Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) Piala Perdana Menteri 2010. Ini membuktikan bahawa Bahasa Melayu ini menpunyai nilai komersil.
Jika ramai perserta mengambil bahagian dalam pertandingan seperti itu maka boleh dikatakan bahawa program 1 Malaysia berjalan seperti yang dijangkakan. Malangnya terdapat segelintir rakyat Malaysia sendiri yang masih tidak tahu bertutur dalam bahasa kebangsaan ini. Apa yang menghairankan ialah mereka ini lahir dan membesar di Malaysia. Kenapa perkara ini boleh berlaku?
Mereka yang tidak mahu belajar Bahasa Melayu ini boleh dikategorikan sebagai golongan orang yang rugi dan sombong, di mana mereka ini tidak mengambil berat atas bahasa utama negara ini yang dulunya pernah dimartabatkan menjadi lingua franca. Situasi ini boleh dilihat dalam sesetengah pendalaman Kg. Baru di serata Malaysia, hatta di bandarpun. Perkara ini perlu diambil serius untuk memperkasakan Bahasa Melayu yang juga bahasa Malaysia jika ingin gagasan 1 Malaysia disempurnakan.

1 comment:

abu nuqman said...

saudara hisham, kalau setiap posting saudara saya sanggah, nampak macam saya ini keterlaluan, nampak macam saya ini jenis yang semua orang salah, saya seorang sahaja yamg betul, saudara hisham, saya semestinya juga berasa bangga dengan pertandingan Pidato Perdana Menteri 2010, saya menontonnya semasa disiarkan di dalam tv, ironinya pemenang pertama jatuh kepada seorang Cina dlm kategori wanita.....kenapa saya berkata ironi? kerana memang benar wujud rakyat Malaysia (kebanyakkannya Cina) yang tak boleh bertutur di dalam Bahasa Maalaysia(Melayu).Kemenangan pemidato Cina dari Negara China membuktikan bahawa seorang Cina itu sepatutnya boleh bertutur dengan baik bahasa Melayu.........mereka ini adalah golongan yang sememangnya sangat sombong dan terlalu bersifat keCinaan apa lagi yang dapat saya simpulkan keadaan ini kecuali kesimpulan ini?atau ada kesimpulan selain dari kesimpulan ini?