Saturday, July 18, 2009

Ke alpaan melayu era ini

Sejak kebelakangan ini bayak telah berlaku di dalam sejarah melayu. teringat saya pada bahan bacaan yang telah saya baca dahulu, iaitu dilema melayu yang di tulis oleh Tun Mahathir. apa yang menarik di sini ialah di mana tulisan dan nukilan beliau begitu melepasi masa yang beliau sedang tempuhi.
di sini boleh saya umpamakan dengan situasi masa sekarang. Melayu yang dahulunya bersatu untuk merdeka tapi sekarang telah berpecah belah kerana terlalu taksub dengan parti politik. tapi apa yang ternyata ialah situasi begini hanya berlaku kepada orang yang berada dalam lingkungan 30-an keatas.di sini boleh di lihat di mana belia yang 30-an ke bawah telah sedar bahawa generasi mereka kini di ambang bahaya, di mana mungkin generasi mereka ini akan menjadi tukang turut bangsa lain, khasnya kepada bangsa cina.
sejak dahulu lagi bangsa melayu begitu di geruni di dalam bidang politik, tapi sekarang dengan berpecah belah, bangsa melayu umpama hilang taring. malah hendak berbincang sesama islam pun kena minta kebenaran bangsa lain. begitu bangsatnya melayu kini. kenapa jadi begini? adakan sebab parti lain itu kawan kita kena jaga hati mereka walau pun itu salah. pernah kah mereka terfikir bahawa melayu sekarang hanya nyawa-nyawa ikan di negara sendiri? lihat sahaja di Pulau Pinang, melayu tidak boleh bersuara dan yang terbaru di Kedah di mana di sebabkan tempat haram mereka melenting. mungkin mereka lupa bahawa telah banyak telah mereka terima dari melayu. mana tidaknya, di negara mana di dunia ini terdapat warga bukan bumiputra terlalu kuat dalam ekonomi dan jika mereka boikot barangan bangsa lain semua orang mereka berbuat demikian. kenapa melayu tidak sebegini?
malah untuk berkerja dengan mereka juga bukan nya mudah, bangsa cina mengamalkan sifat perkauman yang begitu kiasu dimana hanya orang bawahan sahaja diambil berkerja. jikalau adapun di atas sana,orang itu hanyalah sandiwara sahaja dengan ertikata lain 'alibaba'. Melayu perlu bersatu dan menolak bangsa yang sebegini. Bangsa melayu boleh berjaya jika kita bersatu dan menyokong bangsa sendiri, bangsa melayu perlu ingat bahawa ini Tanah Melayu dengan itu jangan gadai kan apa yang ada dahulu kepada bangsa lain. Pernahkah kita lihat bangsa cina datang ke kedai melayu, ini bukan sahaja untuk kedai runcit malah kedai buku, kereta dan lain-lain.boleh di katakan tiada satu kedai melayu di masuki oleh orang cina disebabkan semangat perkauman yang kuat. bangsa melayu perlu bersatu buktikan bahawa ini tanah melayu dan ketuanan melayu perlu segar di ingatan semua melayu. jika tidak ekonomi orang melayu tidak akan kelaur dari kepompong orang cina, mereka tidak mengawal kita, malah mereka di tanah melayu. masih ada sinar harapan untuk melayu maju dan bersatu . marilah kita sama-sama menolong bangsa melayu untuk menjadi bangsa yang disegani oleh bangsa lain bukan dari cakapnya tapi dari akalnya. ketahuilah bahawa akal itu senjata yang paling kuat di dunia sekarang ini.

No comments: