Monday, September 15, 2008

Melayu ku.

Telah sekian lama melayu diam tidak bersuara dan bersabar,kenapa kaum lain sering kali menyoal kaum melayu jika tidak disenangi oleh kaum lain walau pun perkara berkenaan tidak ada langsung berkaitan dengan kaum mereka. Perkara ini di jadikan politik oleh setengah pihak sehinggakan melayu jadi lemah dan tidak bersuara.
Melayu merupakan kaum bumiputra itu ialah satu kenyataan walaupun perkara dimikian disangkal oleh kaum lain. Melayu telah banyak bertolak ansur dalam banyak perkara. Pada masa kini adakah kaum lain mengambil kesempatan atas badai yang sedang melanda kaum melayu?
Jika itu ialah perkara nya maka tidak bolah lah kaum melayu perlu sedar. Dari kes tidak hormat Agong dan Sultan sehinggalah ke cium keris sehinggalah kes Hindraf yang menyelar kerajaan Melayu Malaysia mengamalkan dasar yang fitnah belaka. Betul lah kata Tun Dr Mahadir baru baru ini melayu telah jadi takut pada bangsa lain. Kenapakah kaum yang teramai di Malaysia takut pada kaum minority di mana suara kaum majority tidak dapat disuarakan.
Kenapa kaum lain melaksanakan dasar pilih bulu dimana di syarikat syarikat besar kaum melayu tidak berada di kalangan bangsa lain, pekerja kaum melayu hanya berada di peringkat bawahan di mana peringkat atasan hanya terdapat setitik kaum melayu dan perkara ini telah lama berada di Malaysia. Lihat pada perkara yang boleh menyatukan kaum di Malaysia bukan nya membuat kenyataan yang tidak ada asas langsung dengan fenomena sekarang ini. Kepada pejuang pejuang melayu seharusnya bertindak lebih tegas bagai pada era Tun dahulu, kaum melayu perlu kembali ke tahap di mana kaum melayu di segani kembali oleh kaum lain.

No comments: