Thursday, February 26, 2015

5% sudah tiada?

DAP Pulau Pinang hapus diskaun 5% beli rumah untuk orang Melayu,alasan cina bayar cukai, ini punca rasis.

1.Penduduk melayu Pulau Pinang yang telah mengundi PAS dan DAP telah menerima notis surat untuk memansuhkan diskaun 5% pada orang Melayu dalam pembelian rumah seperti dinyatakan dalam perlembagaan melalui kuasa kerajaan negeri. Melayu Zuhud kini telah tidak dapat membeli rumah dengan diskaun 5% lagi buat selama lamanya. Slogan yg selalu melayu Pulau Pinang laungkan adalah:
"Ini kalilah!"
"kita Tukar!"
"kita Ubah!"
telah bertukar sebaliknya diluar jangkaan mereka. Sehingga ramai penduduk melayu Pulau Pinang yang telah mengundi PAS dan DAP berasa makan hati, menangis dan terkejut atas notis yang diarahkan oleh exco-exco DAP Pulau Pinang. Begitulah keadaan penduduk Melayu Pulau Pinang yang telah memilih PAS dan DAP sebagai wakil rakyat mereka akhirnya memakan diri.

Antara Exco DAP Penang yang telah memberi arahan untuk memansuhkan pembelian rumah 5% adalah:

1.Chow Kon Yeow DAP hasil pilihan Melayu Padang Kota
2.Lim Hock Seng DAP hasil pilihan Melayu Bagan Jerman
3.Phee Boon Poh DAP hasil pilihan Melayu Sg Puyu
4.Jagdeep Singh Deo DAP hasil pilihan Melayu Datok Keramat
5.Law Heng Kiang DAP hasil pilihan Melayu Batu Lancang
6.Chong Eng DAP hasil pilihan Melayu Padang Lalang

2.Penduduk melayu Pulau Pinang yang sering memberitahu kepada orang ramai pada tahun 2012 iaitu "kita harus bagi peluang kepada DAP memerintah, setakat ini kami orang Batu Ferringhi sudah dihadiahkan tapak badminton oleh DAP. Dan guru kafa juga menerima RM100 setiap bulan. Jika nanti tidak suka, kita ubah kembali, 5 tahun tidak lama pun" -itulah kata-kata orang Melayu Pulau Pinang sewaktu kempen PRU13 yang lepas. Sebenarnya ini sudah kali ke32 tempat berniaga Melayu dan kampung Melayu diroboh oleh pembangkang selepas PRU13.

3."Saya susah hati sampai sekarang. Saya juga buntu apa tindakan yang perlu diambil kerana sepanjang Gerakan memerintah tidak pula pernah terjadi begini. Saya mengundi DAP kerana ramai kata cina juga memerintah apa beza? Tetapi ini kah balasan DAP terhadap kami? Kami memberi sokongan penuh kerana pada tahun 2012 mereka bersikap baik dengan menunjukkan guru kafa menerima RM100" -kata Rojahan Ahmad yang mengundi DAP pada PRU13 lalu.

4.Bagi Abdul Rahim Hamid, 51 berkata, dia mahu kerajaan negeri sediakan rumah untuknya, tetapi sebaliknya kerajaan negeri Pulau Pinang hanya mengatakan "Sila pindah ke negeri Kedah jika mahu rumah ganti". Abdul Rahim Hamid selaku pengundi Melayu yang menyumbang kepada kemenangan DAP di Bukit Bendera telah berkata "mana kami mampu beli rumah disini, harganya semua dalam RM400k, dulu ada 5% diskaun kira baguslah. Gerakan walau parti cina pun, tak la sekejam macam ni. Sampai diskaun 5% pun DAP mansuhkan. Saya rasa tertipu dengan slogan ini kalilah!" -katanya sambil teresak esak menangis kepada wartawan Sinar Harian.

5.Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) Batu Ferringhi, Jamaludin Hashim berkata "tidak sangka kerajaan negeri Pulau Pinang akan berbuat begini, kerana pada tahun 2012 kami semua telah dihadiahkan tapak badminton oleh DAP". Jamaludin Hashim merupakan individu yang paling kuat memujuk semua orang Melayu di sekitar Pulau Pinang untuk mengundi PAS dan DAP. Apabila kami semua sudah sebulat suara mengundi DAP, rupanya ini balasan mereka dengan menghapuskan 5% diskaun kami. Parti Gerakan yang memerintah pun tidak sezalim ini katanya kepada wartawan Sinar Harian.

7.“Saya selaku JKKK Batu Ferringhi yang mengundi DAP sendiri tidak tahu bagaimana mahu membeli rumah sekarang. DAP hanya berkata jangan risau kerana wakil DAP akan membina satu lagi tapak badminton selepas selesai merobohkan Kampung Mutiara. Bagi saya tapak badminton sudah tidak bermakna lagi"

8.Iszuree Ibrahim mendesak PAS Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk campur tangan dalam isu penduduk kampung di sini. Tetapi kerajaan negeri DAP berkata "PAS diberi amaran keras supaya jangan campur tangan dan ikut sahaja keputusan kerajaan negeri kerana PAS dulu sudah setuju dengan dasar dan cara kerajaan negeri Pulau Pina

No comments: