Wednesday, October 17, 2012

Apalah,bila nak berbincangnya...

As not what the country can do for you as what you can do for your country. Rangkap tadi sesuai diunakan dalam keadaan Malaysia sekarang ini. Ramai orang politik sekarang ini berbicara tentang hal yang pelbagai. Minggu ini muncul satu isu iaitu isu sopan dan tulisan jawi di papan iklan.
Mula sekali kita perlu tahu bahawa negeri-negeri yang terdapat ramai melayu mereka ini masih mengamalkan budaya yang di pupuk sekian lama. Isu sopan itu mesti pada mereka, tetapi kepada yang baru menetap di negeri itu mereka tidak faham akan cara hidup mereka itu. Betullah kata pujangga iaitu masuk kandang kambing mengembik, jika kita tidak dapat mengikut cara hidup mereka maka adalah baik keluar atau cari tempat lain untuk menetap.
Ini bukan isu politik lagi apabila membincangkan soal sopan dan tulisan. Biarlah DAP Kedah menyatakan dia secara peribadi tidak setuju maka perlu Pas mentabiahkan dia supaya paham dimana bumi yang dia pijak,supaya dia pijak di bumi yang nyata. Kepada MCA juga mereka perlu faham akan situasi ini.Ini kerana telah banyak kemudahan dan keistimewaan telah diberikan terhadap kaum ini. Dari mengekalkan bahasa mereka sampailah mengekalkkan sekolah mereka itu. Bagilah satu negara yang mengamalkan gaya Malaysia dengan membenarkan segala jenis sekolah beroperasi.
Kepada Pas pula setelah menonton wacana perdana mereka itu dengan jemputan uztad Fathul dan Dr Ridhuan maka saya rasalah mereka ini dah terlalu taksub dengan parti mereka ini. Jika dulu ahli UMNO hanya berdiam diri bila ada dikalangan mereka berbicara tentang dasar parti mereka maka ahli UMNO juga perlu bercakap tentang dasar parti mereka, bukan untuk bertengkar tetapi untuk menyedarkan mereka tentang UMNO dan PAS itu melayu Islam.Mari duduk berbincang tentang masa depan. Dalam wacana itu saya perhatikan bahawa jika dibawa orang Pas ini berdialog di khalayak ramai maka hujah mereka itu tidak lain tidak bukan berkisar dengan orang di sekeliling mereka, betullah kata Dr Ridhuan bahawa big minds thinks about ideas,average minds think about events and SMALL MINDS thinks about people. Itulah dia SMALL minds apabila orang sorak tidak tentu pasal apabila panel sebut UMNO.Sedarlah ini hanya menjarakkan kita kepada jalan Islam.
Tulisan jawi dan iklan sopan perlu di perluaskan di seluruh negeri dalam Malaysia kerana ini merupakan tulisan Melayu,tidak seperti apa yang dikatakan oleh Namewee dalam Tokok nya dalam media sosial bahawa kita ini berbangga dengan mengikut orang lain,tiada jati diri. Tulisan jawi identiti Melayu Malaysia, bukan tulisan jawa. Orang begini memang menunjukkan sifat 'kematangan' dia,tiada kah orang yang boleh membidas dengan berani apa yang dikatakan oleh apek ini? Apa lagi isu mahu dia timbulkan lepas ini,freedom of speech perlu ada guideline jangan menyentuh budaya dan agama jika tidak faham.

No comments: