Tuesday, October 4, 2011

Saya tidak lupa....


Masa kini terdapat banyak ahli sejarah yang tidak memahami sejarah yang tidak akan saya lupakan. Terkedu dan sedih apabila saya mendengar apa yang diperkatakan oleh mereka, adakah mereka ini orang yang tidak memahami sejarah atau orang ini tidak berpelajaran. Ya mereka ini orang yang berpelajaran dan terdapat yang kaya raya dengan hasil Bumi tercinta kita ini.
Apa yang saya perkatakan ini dapat saya hayati apabila Tun Dr Mahathir apabila Beliau berucap pada masa perhimpunan UMNO. Walaupun pada masa itu saya hanya seorang budak yang kecil dan tidak tahu apa yang dimaksudkan. Dan hari ini saya faham sepenuhnya apa yang dimaksudkan oleh beliau. Ya tidak ada mungkin seorang yang dapat melakukan sepertinya. Sedih malah mengalir air mata apabila mendengar kembali apa yang di perkatakan oleh Tun. Sudah jauh kita terpesong malah saya masih percaya mereka ini akan kembali kepada jalan yang benar. Biarlah apa yang difikirkan oleh orang lain. Adakah apa yang dirasai hari ini tercapai dengan masa sehari. Penat lelah bapa-bapa kemerdekaan menghalakan negara kita ke jalan hari ini.
Ya melayu mudah lupa bahawa dahulu melayu bangsa yang berjaya dan kuat di nusantara ini, tetapi sekarang ini sejarah sedang mengambil tempat dimana dalam bangsa Melayu ini sedang ada sengketa sesama kita...betullah lagu 'anak kecil bermain api' itu mengatakan tentang masa depan sungguh kelam. Jangan kata sebab saya merupakan seorang ahli UMNO dengan ini saya takut dengan bayang-bayang sendiri. Ini bukan halnya,tetapi ini merupakan soal bangsa saya. Saya risau akan keadaan yang dimana orang melayu hanya duduk diam apabila dihina dan di cerca. Tinggi sungguh budi bahasa orang melayu ketika itu, tetapi apabila cakap tentang parti melenting bukan main. Sekarang ini sudah ada masjid Parti masing-masing, kenapa tidak ada tahan perkuburan parti masing-masing juga.
Melayu mudah lupa, yang dulu bangsanya dipijak, dulu bangsanya retak, dulu bangsanya teriak, dulu bangsanya haprak, dulu bangsanya kelas 2, dulu bangsanya hina, dulu bangsanya sengketa, dulu bangsanya derita, dulu bangsanya kerdil, dulu bangsanya terpencil, tiada daulat, tiada bebas. Melayu mudah lupa sejarah bangsanya. Ingatlah...Saya tidak lupa, ramai yang memperkatakan bahawa saya merupakan seorang perjuang nasionalis dan sebagainya. Pada saya jika tidak kerana bangsa kita sekarang ini mana mungkin Islam dapat berkembang seperti apa yang kita lihat hari ini. Pernah ada segelintir yang telah ditauliahkan sebagai Imam besar dimana mengatakan bahawa jika saya menyokong lagi la UMNO ini akan dimasukkan dalam neraka. Bila dia ini jadi tuhan?
Parti tidak salah, dasar jelas dan membela. Saya tidak silap, dan saya juga tidak mengatakan bahawa orang parti lain itu salah. Jangan kita mengkafirkan orang lain, kita bukan tuhan dan jangan terpedaya dengan musuh-musuh yang nyata,mereka ini hanya memecah belahkan pepaduan orang melayu. Sikap orang melayu itu perlu dibetulkan, jangan hanya tengok atas kesalahan dan sikap tidak mahu orang lebih dari diri mereka perlulah dihakis dan diperbetulkan. Bukan mudah menjadi bangsa yang berjaya dan terpelihara....
Kalau orang yang tidak faham perlembagaan ,tidak menghormati agama Islam, dan megeluarkan kata-kata sindir kepada orang melayu dan syarikat bukan melayu boleh kaya,kenapa orang melayu masih tidak bangun? Dari Tunku, Tun Dr Ismail dan sampailah Tun Gaffar Baba, semua mereka ini mendokong perjuangan parti. Kenapa saya pilih hanya mereka? Sebabnya jika saya mengatakan orang selepas mereka ini mereka(pembangkang) ini akan mengatakan bahawa saya ini baru sahaja menjadi orang UMNO so tak tau lah perjuangan UMNO itu. Seperti tajuk saya kali ini...saya tidak lupa...

No comments: