Wednesday, September 14, 2011

Mat Sabu dan sejarahnya...


Permainan politik sekarang ini bermain dengan sejarah yang sedang kecoh di sana sini. Sebenarnya apabila kita bercakap pasal sejarah perlulah ada kajian di lakukan oleh seorang dan perlu di catatkan sebagai bahan bukti. Bila bercakap tentang Bukit Kepong, ramai orang melayu yang terkorban pada hari itu. Jika dilihat sejarah maka mereka ini tanpa ragu-ragu lain merupakan kakitangan kerajaan, dan pada masa itu kerajaan kita merupakan kerajaan naungan British.

Betul pihak komunis juga ada memainkan peranan mereka dalam memperjuangkan merdeka. Tetapi apabila mereka berkuasa selama 2 minggu ramai melayu yang mati di bunuh. Jika di baca tentang mad indera ini, dia ialah seorang Ustad. Terfikir dalam fikiran saya bagaimanakah seorang Ustad boleh menyokong komunis, sekali lagi bila membaca sejarah dunia bahawa fahaman komunis ini menolak agama maka tertanya saya dimanakah pendirian Ustad ini? Dan dimanakah pendirian Pas dalam kerjasama dalam PR. Sejarah Rusia menyatakan bahawa, di Rusia sebelum 1991 negara berkenaan tiada agama. Agama Islam di kategorikan sebagai kebudayaan. Soalan ini perlu dijawab dengan fikiran yang terbuka, jika datang seorang yang Ustad yang alim tetapi merupakan orang suruhan komunis dan seorang lagi kakitangan kafir yang membenarkan kita mengamalkan agama dengan aman, maka mana yang di pilih? Jawab dengan berhati-hati. Jika seorang itu memilih Ustad tadi maka mungkin Malaysia sekarang ini boleh dikatakan macam Rusia dan jika memilih kakitangan british itu maka apa yang kita kecapi sekarang ini merupakan tanda kesyukuran kita kepada ilahi. Ustad itu tidak boleh menjamin masa depan yang harmoni di Malaysia malah British telah member kemerdekaan kepada kita. Saya juga boleh mengkaitkan dengan keadaa Pulau Pinang sekarang ini, tetapi itu akan dikupas pada masa hadapan.

Jika mahu menghalalkan pendirian Pas sekarang dengan cerita mat indera maka tidak wajarlah dikait kan dengan orang yang meninggal kerana ini merupakan publisiti murahan sesuatu parti yang memperjuangkan sesuatu yang tidak pasti. Apa yang perlu dilakukan ialah jangan lagi di pecah belahkan lagi diantara Melayu. Jika kita kata bahawa kakitangan yang gugur itu berkerja dengan British itu salah maka kakitangan kerajaan sekarang yang berkerja dengan Kerajaan masa ini sama salahnya. Jangan di lihat dengan satu mata sahaja, kita perlu berfikir dengan terbuka dan juga memikirkan perasaan dan keadaan sekeliling jika mahu mengeluarkan kenyataan, jangan di pecah belahkan lagi Melayu yang rapuh ini.

Kalau kita tidak belajar sejarah maka kita ini boleh cakap kosong di kedai kopi saja. Jangan jadi buta sejarah, sejarah tetap berulang. Benarlah, orang yang berlaku benar akan di tentang habis-habisan oleh golongan musrikin,dari dahulu lagi telah dinyatakan dengan jelas.

No comments: